Inspirasjon som brensel

Inspirasjon som brensel - Hvordan bruke opplevelser til å forbedre effektiviteten
Når vi mennesker lærer eller utfører oppgaver - enten det gjelder arbeid eller privat, er det velkjent kunnskap at jo flere sanser som involveres i det vi foretar oss, enten det er handling/gjennomføring, eller inntrykk og læring - desto bedre sitter det.

Jo flere assosiasjoner "noe" forbindes med jo bedre vil det "noe" sitte, jo flere sanser, desto større inspirasjon vil det vekke.

Å lytte gjøres ikke bare med hørselen, det kan være en lukt, et syn, en følelse eller en opplevelse som gjerne gjør at det man lyttet til sitter bedre - flere sanser = flere assosiasjoner = mer inspirerende. Flere sanser og større inspirasjon gjør at man vekker interesse for det som formidles fremfor å bare lagre noe og hoppe videre til neste informasjon, det er mer som skal sorteres og plasseres riktig, det får ofte folk til å tenke igjennom den informasjonen, stille spørsmål, bli nysgjerrige.

Hvordan vekke interessen hos ansatte
Det er ikke uten grunn at arrangementer, turer, reiser, events og opplevelser har blitt en meget populær form for kommunikasjon overfor ansatte i bedrifter når man vil sette fokus på hva som er viktig og riktig filosofi for den enkelte bedrift, nettopp for å la ansatte få en forståelse for at det arbeidet de utfører er viktig.

I en vanlig "jobb-hverdag" er mennesker flest i en automatisert modus der fokuset er utførelse etter gitte forventninger og rammer - det vi alle kaller "rutine". Rutine er vel og bra for effektivitet mht handling/utførelse, men kan være en brems for nye inntrykk, det er tross alt en metode de fleste av oss velger nettopp for å kunne jobbe effektivt uten å la oss hindre av distraksjoner.

Alt har en pris og balanse, det er nok mange av oss som må vedkjenne at vi har sagt "ja" til f.eks et av barna våres eller en venn/bekjent når de spør om tillatelse til noe mens vi har vært hodestups fokusert på å gjøre ferdig f.eks. en rapport foran pc'en, der vi nærmest får sjokk over hva vi egentlig sa "ja" til i etterpåklokskap.

Det er bare å innrømme det: Vi har alle gjort det.

Når man som bedrift vil virkelig gjøre et inntrykk og formidle viktig informasjon til ansatte - hva enn den informasjonen er - det kan seg være bedriftens filosofi, målsetning og planer eller en ny retning - så er det viktig å skape en kraftig nok distraksjon som bryter den rutinen for et øyeblikk, og som med tidligere nevnt: med flere sanser.

Hvordan bryte rutinen, og skape distraksjon.
Som eventbyrå med lang erfaring med opplevelser, reiser, arrangementer, events og spill for bedrifter, har Bluex forfinet og skreddersydd fremgangsmåter og modeller som skal til for å vekke interessen hos ansatte når man virkelig vil nå frem med et budskap.

Å skape en distraksjon, å bryte den daglige rutinen en dag eller helg hos de ansatte krever ofte planlegging, hva ønsker man å oppnå? Til hvilket formål? Hva ønsker man å gi de ansatte? Hvilke sanser og opplevelser vil man blande, er det noen spesielle temaer som passer utmerket akkurat med den gjeldende bedriften eller avdelingen? Hvordan skal all logistikken rundt opplevelsen eller arrangementet gjennomføres mht overnatting, transport,  hotell, lokaler m.m.?

Det er mye som skal på plass, og der kan BlueX sette seg ned med din bedrift og skreddersy helt etter bedriftens formål, budsjett og ønsker. BlueX vil da ta seg av all gjennomføring, mens din bedrift kan konsentrere seg om budskapet.

Vi har egne team med god og lang erfaring, og rådgivere som kan hjelpe dere med å utforme ideer til temaer for å skape er god distraksjon fra hverdagens rutiner gjennom å la ansatte delta i team-building og på den måten skape samhold og relasjoner, en felles opplevelse man kan la seg inspirere av i ettertid.

Det er under distraksjon, et uventet avbrekk fra det kjente, at evnen til å tenke nytt viser seg å være sterkest, vel og merke at ikke distraksjon blir normen - alt med måte - som nevnt tidligere: fokus og rutine har sine kritiske fordeler det også.

En velprøvd balanse er derfor et par slike "avbrekk" årlig, der ansatte gis en mulighet til å komme sammen og tenke friskt og engasjere hverandre, gjerne i underholdende omstendigheter som skaper motivasjon og glede, da er alle de viktigste elementene for et suksessfullt og effektivt arbeidsmiljø på plass: forståelse, inspirasjon, sanser, nytenkning, motivasjon og fellesskap.

Opplevelser
BlueX har et betydelig utvalg av aktiviteter og opplevelser vi kan tilby din bedrift knyttet til gastronomi, båtturer, konserter, vinsmaking, temakvelder og utflukter til spesielle steder med private guider, som kan kombineres med faglig innhold eller budskap bedriften din ønsker å få frem.

Vi tilbyr oss å arrangere lanseringer, jubileer, arenaproduksjoner, festivaler, Kick Off og ulike partykonsepter til streaming og TV-produksjon, fagreiser m.m. og har avtaler med en rekke partnere i de fleste land innen de sektorer tilpasset din bedrift enten det gjelder miljø, teknologi, ledelse, forretningsbransjen, medisin m.m.

Kontakt oss for en uforpliktende konsultasjon, så er din bedrift og ansatte et skritt nærmere en opplevelse dere sjeldent vil glemme.

Les også: 5 tips til ditt neste arrangement

Hvordan øke trivselen på arbeidsplassen?

…med firmafester, events og arrangement!

Det er et allment kjent og godt dokumentert faktum at når mennesker trives på arbeidsplassen sin, så opplever bedrifter økonomisk fremgang - i tillegg til å være attraktive valg for potensielle arbeidssøkere. En rekke faktorer kan sies å være av særlig betydning for trivselen som ansatt i en bedrift, som for eksempel lønn, inklusivitet, fleksibilitet, å kunne utnytte og utvikle sin kompetanse, og å oppleve å ha kontroll over sin arbeidssituasjon. Disse kommer i tillegg til, kanskje mer selvsagte ting, som en viss forutsigbarhet i arbeidssituasjonen og trygge ansettelsesforhold.

Nordmenn trives på jobbenI
I følge undersøkelser gjort av Statistisk Sentralbyrå rapporterer en høy andel nordmenn (hele 90%) at de generelt trives med jobben sin, og mens dette er et flott tall (spesielt sammenlignet med andre land), så vil det alltid være rom for forbedringer innenfor spesifikke områder som slike generelle resultater gjerne ikke belyser.

I tillegg til de faktorene som slike undersøkelser bygger på, er det sosiale miljøet på en arbeidsplass ofte avgjørende for om man trives, og da spesielt ved arbeidsplasser hvor de ansatte arbeider under press, eller møter store utfordringer som en del av hverdagen. 


Styrking av vennskap, kommunikasjon og positivitet på arbeidsplassen
Rapporter og undersøkelser som fokuserer på de sosiale aspektene ved arbeidsmiljø, nevner ofte momenter som samarbeid, kommunikasjon, positivitet, kreativitet, empati, vennskap, forståelse, trygghet og gjensidig respekt i forbindelse med trivsel på jobben. 

Teambygging og fremming av sosiale relasjoner på arbeidsplassen er ikke til å undervurdere i denne sammenhengen, og det er ikke uten grunn at internasjonale mega-bedrifter som Salesforce, Uber og Facebook har investert betydelige ressurser i teambygging og styrking av kulturen innad i bedriftene sine.

Her står events, arrangementer, foredrag og temafester sentralt, og selv om dette kan gjenspeile seg i bedriftenes årsresultater - er det også et annet viktig aspekt ved slike tiltak, nemlig at fostring av en kreativ og positiv bedriftskultur også gjør bedrifter spesielt attraktive for arbeidssøkere. Når en bedrift ønsker å tiltrekke seg de beste av de beste, bør kanskje tiltak for å øke trivselen på arbeidsplassen være innlemmet som en del av strategien for enhver seriøs bedrift.

Oppsummering
Vi lever i et land med en godt utviklet arbeidsmiljølov og nærmest uendelige muligheter for yrkesvalg og egenutvikling. Arbeidsgivere kan i tillegg bidra til å utvikle internkulturen i bedrifter ved å legge forholdene til rette for sosialisering og kommunikasjon via en rekke tiltak - ikke bare fordi trivsel gir resultater - men fordi fremming av en god bedriftskultur også tiltrekker seg de mest produktive, innovative og ressurssterke menneskene. 

Er du interessert i å lære mer om hvordan du kan øke effektiviteten på arbeidsplassen? Se her.

TEAM-building for individualister

TEAM-building for individualister
Hvordan møtes teambuilding, samhold og felles- skap av ansatte i bedriften din med en arbeidsrolle som bærer signatur av å være selvstendig?

La oss ta noen eksempler: 
Programingeniør/arkitekt, A.D, ledere og en rekke kreative yrker er eksempler på posisjoner der selvstendighet og ofte arbeid i ensomhet spiller en betydelig rolle.

Som leverandør av felleskaps-opplevelser har vi møtt alle typer mennesker, og vi tåler å stille oss selv spørsmålet: er team-building noe for alle?

La oss først se på hva de fleste mennesker gjør, individualist eller ei: Alle søker impulser utenfra. Til og med de mest isolerte individualistene tar pauser, snakker med kollegaer, bekjente, venner for å "lade opp" og unngå tunnelsyn.

Kort og godt handler det egentlig ikke om så enorme forskjeller i isolasjon kontra felleskap i de fleste yrker, men heller når isolasjon eller dialog foregår. I enkelte jobber der man arbeider mye i fellesskap, tar gjerne ansatte et avbrekk for å få litt alene-tid, mens i yrker der man jobber selvstendig i isolasjon, tar man ofte et avbrekk for å omgi seg med mennesker og hente impulser.

Den skjulte "i"'en i TEAM
Vi får ofte spørsmål fra bedrifter om hvem team- building egner seg for, og svaret vi gir er et rungende: "Alle".

Vi har erfarne rådgivere og prosjektledere som nettopp tar for seg de viktigste nøkkel- elementene for hva et team består av: Individer.

Gjennom våre kurs settes det ikke bare fokus på fellesskapet i team-building, men også sterkt fokus på nettopp individet. Vi stiller spørsmål som skaper tanker, hva vil du? Hvordan tenker du at din rolle kan utgjøre en nytte for både deg og arbeidsplassen din? Hvilket spørsmål har du alltid hatt lyst til å spørre sjefen din?

Veldig mye av dialogen og det fagorienterte går på enkeltpersonene, mens fellesskapet kommer naturlig gjennom opplevelsen man deler, det kan seg være er prosecco party i Italia, en god lunsj under Brooklyn Bridge, en piknik ved Maggiore- sjøen eller en handletur i gamlebyen Alfama District sine smale gater i Lisboa.

Alle opplevelser skaper et fellesskap som krever få ord, og samtidig ansatte som virkelig får inntrykk av at arbeidsgiver virkelig setter pris på dem.

Fellesskap betyr ikke alltid 24/7 lagarbeid, det betyr også dialog, innspill, impulser, når og hvor er som nevnt tidligere forskjellig i alle yrker og alle arbeidsplasser - vår jobb er hvordan - å sørge for at ansatte får så mye positivt ut av den dialogen som overhodet mulig. Positive og fornøyde ansatte er en råvare verdt mer enn sin egen vekt i gull, men aller viktigst: det er riktig.

En forlenget familie.
Vi mennesker har kommet langt siden "arbeid" først ble et konsept. De mest suksessrike bedriftene i verden har en forståelse av hvor de fleste kommer fra: Familie.

Det er essensen i TEAM, å bry seg, å ivareta hverandres beste, lytte alle veier, ta imot impulser, og omfavne forskjeller. En bedrift som ivaretar sine ansatte får det samme tilbake, det er innebygget og medfødt i oss alle. La bedriften være en forlenget familie.

Vår rolle
Opplevelser, arrangementer, reiser og event er meget effektive måter å skape felleskap og å vise ansatte at man virkelig setter pris på dem.

Det er tross alt mye arbeid å arrangere og styre logistikk med slike felles opplevelser. Ideen bak opplevelser i fellesskap er at alle i bedriften skal kunne slippe det de har i hendene og fokusere på opplevelsen, derfor tar vi i bluexecutive oss av all logistikk og nødvendig arbeid med opplevelsen.

Vi setter oss gjerne ned med dere uforpliktende og skreddersyr et opplegg tilpasset målene og visjonene bedriften deres har, for å skape en opplevelse som vil gi de ansatte glede og nytte med et langvarig inntrykk.

Bluexecutive tilbyr det ypperste av tekniske løsninger og moderne teknologi, og våre prosjekt- ledere håndplukkes for ethvert prosjekt. 

Våre underselskaper BlueX og Expov kan tilby alt innen events, messer/stands, konferanser, fagreiser, Streetfest med mobile kjøkken og barer med erfarne kokker som tilbyr en imponerende kulinarisk bredde, julebord, showrooms og messestands vi bygger opp profesjonelt fra bunnen av.

Norge, Italia, Dublin, New York, Spania, Malta, Lisboa, Hamburg, Svalbard eller hvor som helst i verden - det er kun fantasien som setter grenser, vi arrangerer reiser og opplevelser for bedriften din hvor enn dere måtte ønske.


Les også: Arrangere gruppereise eller event?

Få en frisk start på det nye arbeidsåret

Gode intensjoner i starten av januar

Juletradisjonen i Norge består ikke bare av to uker med fråtsing i ribbe, pinnekjøtt og krumkaker, overrekking av flotte, dyre gaver og presentasjon av overdådig julebelysning og dekorasjoner. Vi har også en tradisjon som går helt i motsatt retning, som ofte går ut på å gi løfter om moderasjon på en eller annen måte. Vi snakker om nyttårsforsettene.

Overgangen fra et år som har passert, til et nytt og uprøvd år har gitt en passende anledning for folk til å uttrykke en plan, et mål eller et ønske om å gjøre endringer som skal gjelde for det nye året, gjerne for å rette opp i noe uønsket og/eller gi økt livskvalitet. Vanlige nyttårsforsetter kan være å slutte med røyking eller andre uvaner, begynne med trening, spise mindre eller sunnere, drikke mindre alkohol, studere eller jobbe hardere, eller rett og slett bli snillere mot sine medmennesker. 

En optimistisk start av et godt år
Hvor tradisjonen med nyttårsforsetter kommer fra er ikke godt å si, men fokuset på slike gode intensjoner har økt i takt med vår stadig mer gedigne og overdådige julefeiring. Det er en måte å bøte på dårlig samvittighet, reparere for uønsket aktivitet eller beklage uønsket oppførsel. 

Prosessen kan nesten minne om syndeforlatelse i katolske kirker. Og da en konsernsjef i et stort oljeselskap for få år siden gikk ut i en stor norsk avis med en kunngjøring 1. januar om kutt i utslippene det neste året, ga dette positiv effekt gjennom blant annet høyere motivasjon hos de ansatte. Etter tre år med oppsigelse av ansatte og nedgang i en vanskelig tid for oljebransjen, ble dette året positivt for selskapet, med økt omsetning og bedre resultater enn på lenge. 

Arrangement for inspirasjon og motivasjon
Selvfølgelig kan det tenkes andre årsaker til positiv utvikling hos et firma med 1200 ansatte enn en nyttårs-kunngjøring fra konsernsjefen. Likevel ser det ut som mer enn en tilfeldighet. Media kaster seg over nyttårsforsetter ettersom denne tiden av året har lite relevant nyhetsstoff, og media har en tendens til å velge et negativt fokus, særlig det faktum at få nyttårsforsetter varer særlig lenge.

For bedrifter og næringslivet er nyttår en glimrende anledning til å sette i verk tiltak som, om de ikke nødvendigvis varer hele året i alle fall kan tenne en gnist i bedriften, gjennom et event, et arrangement eller en firmafest ved starten av det nye året. Fokus bør være på inspirasjon, motivasjon og mulighetene som følger med blanke ark og en ny start, positive elementer som står i kontrast til medias skremselsbilde. Godt nyttår og gode nyttårsforsetter!

Les også: Hvordan øke trivselen på arbeidsplassen?

Gruppereiser for seniormarkedet

Gruppetur eller reise som enslig? 
Eksperter mener fremtidens seniorer kommer til å reise lengre enn tidligere, velge eksotiske reisemål som Namibia, Mosambik og Sør-Amerika, og bruke betraktelig lengre tid på sine reisemål.

Ikke alle tenker over hvilke friheter og muligheter det går an å dra nytte av i tilværelsen som del av det attraktive seniormarkedet. Frihet til å reise utenom høysesonger gir også muligheten for rimelige reiser og unike opplevelser. Det er mulig å unnslippe mengden av turister som kan flomme over de mest populære reisemålene i fellesferien, og temperaturene kan være mindre intense og mer behagelige i tropeområder på høsten, om vinteren eller våren.

Mange eldre reisende setter pris på tryggheten og samholdet som følger med gruppereiser eller turer med foreningen. Gruppereiser er vanligvis detaljert tilrettelagt på forhånd, og det er ikke uvanlig at et helt hotell blir leid av en gruppe, slik at gruppen er enkel å håndtere og alt er trygt og sikkert. Reise som enslig eller par uavhengig av en gruppe gir imidlertid full frihet til å utforske stedet på egen hånd. Eldre par har kanskje reist sammen mesteparten av livet, og da bør reisen inneholde noe av verdi for begge, men det er ikke noe i veien for at paret deler seg opp og skaper sine egne unike opplevelser innimellom, så får man kanskje ulike historier å dele over en god middag eller et glass vin om kvelden.

Derfor er tilstrekkelig “egentid” viktig å legge inn i et program - selv om en reiser som en gruppe.

Anbefalte reisemål 
Som nevnt forventes fremtidens pensjonister å foreta lengre reiser. Anbefalingene som følger her er delvis i tråd med denne antagelsen.

Cuba
Cuba er et unikt sted. Bilene, bygningene og musikken der bør oppleves så snart som mulig, før særpreget forsvinner. Reis gjerne utenfor Havanna.

Shikansen i Japan
Kuletoget Shikansen går gjennom Tokyo, Kyoto og Sapporo, tre byer verdt å sette av litt tid til å utforske. Tokyo er en blanding av eldgamle tradisjoner og modernitet, Kyotos historie er sagnomsust, og Sapporo kan by på matopplevelser som ikke finnes andre steder i verden.

Jerevan, Armenia
Til tross for dårlige veier er Armenia sterkt anbefalt, med sin helt spesielle og gamle historie. Armenia var et av de første stedene som startet med vinproduksjon, så turer til vingårder er anbefalt, i tillegg til besøk ved kloster i landet som også er kristendommens vugge, eller opplevelser fra en utrolig vakker natur.

Bedre livskvalitet skaper økt effektivitet på jobben

Både arbeidsgivere og arbeidstakere har interesse av at arbeidsplassen skal være helsefremmende. En helt avgjørende faktor for gode og effektive bedrifter, er at de ansatte holder seg friske og motiverte.

Effektivitet på jobben kalles gjerne produktivitet. Produktivitet er forholdet mellom mengde goder som produseres, og mengden produksjonsfaktorer som er satt til produksjon av godene. Produktivitet økes for eksempel gjennom tydelighet, en trygg arbeidskultur, positive tilbakemeldinger, innføring av ny teknologi og tilrettelegging av godt fysisk arbeidsmiljø.

Hva er livskvalitet?
Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet er opptatt av livskvaliteten i Norge. De foretar stadig undersøkelser om livskvalitet og helse i tilknytning til arbeid. Livskvalitet kan vurderes som en beskrivelse av ikke-økonomiske komponenter som omfattes av velferd, for eksempel utdanning, helse og sosiale relasjoner. Objektiv livskvalitet kan være for eksempel arbeidsledighet, mens opplevelsen av jobbtrygghet er en subjektiv livskvalitet.

Livskvalitet er et bredt felt, med mange påvirkningsfaktorer. Det handler om å finne og oppleve glede og mening, å føle mestring, engasjement og interesse, å oppleve tilfredshet, trygghet, vitalitet og tilhørighet.

Hvilke fordeler gir høy subjektiv livskvalitet?
Antikke greske filosofer benyttet begrepet «eudaimonia» for å forstå velferd gjennom selvrealisering og utvikling av individets menneskelige potensial. I dette perspektivet la grekerne delvis vekt på følelsene som selvrealiseringen og den personlige veksten typisk medførte, som engasjement og mening, og delvis på det å fungere bra, for eksempel om individet evner å akseptere seg selv og ta uavhengige avgjørelser.

OECD har anbefalt å bruke eudaimonia som perspektiv, men vektlegger at høy livskvalitet handler om et engasjert og meningsfylt liv som også kan være smertefullt og innebære forskjellige slags prøvelser, det er ikke det samme som å gå rundt i en lykkerus.

Legg til rette for at de ansatte nyter ferien
For mange kan det være stressende å ta fri, og dette skyldes ofte at man opplever å komme tilbake på jobb til et uendelig kaos som er vanskelig å rydde opp i. I enkelte bedrifter betyr også det at noen har fri, at andre jobber ekstra hardt, noe som kan tære på samvittigheten til godt samkjørte teams. Men heldigvis er det mye du som teamleder kan gjøre for å sørge for at de ansatte nyter ferien etter beste evne.

  1. Skap en kultur som motiverer til fri
    Her finnes det mange ulike variasjoner, og det er viktig at man setter sammen et program som passer bedriften din. Er det forberedelser til juleferie det er snakk om, kan man for eksempel gi daglige gaver eller gleder til de ansatte som når ekstra mål for dagen, eller vinner konkurranser designet for å fremme effektivitet. En annen mulighet er å gi de ansatte som har nådd et visst mål før endt dag torsdag ta seg fredagen fri! Dette skaper ikke bare motivasjon for uken, men det lager også en god følelse rundt dette med å ta seg fri. 

  2. Vær forberedt på tilbakekomsten
    For mange kan det være slitsomt å komme tilbake til jobb etter mange fine dager med familien. Ved å motivere de ansatte med en hyggelig middag eller noe annet sosialt tidlig etter start, gir du de ansatte en mulighet til å finne tilbake til hverandre og arbeidskulturen de forlot når ferien startet. 

  3. Sett klare mål for året
    Allerede før de ansatte reiser hjem for ferien er det lurt å informere om hva som skal gjøres, og hva som forventes av hver enkelt, etter at ferien tar slutt. Dette kan gjøres ved å gi hver enkelt en plan for første uken, eller sammen med de ansatte lage et opplegg som alle er fornøyd med. Når alle vet hva de kan forvente, kan det bli litt enklere å akseptere!.

Vi kan hjelpe deg med å arrangere firmafest, kick-off, konferanser og andre spennende events for dine ansatte hele året! Ta kontakt med oss idag for en uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe deg.

Arrangering av konferanser; fordeler og prosess

I en verden som blir mer og mer global, der det er helt dagligdags å kommunisere på tvers av landegrenser og verdensdeler, blir det desto viktigere at de fysiske møtene som arrangeres mellom mennesker, om det er i forretningsøyemed eller rent privat, tilrettelegges så godt som mulig.

I Norge arrangeres det flere hundre konferanser årlig. De fleste hoteller har egne rom eller saler avholdt for seminarer eller konferanser. Flere gods og herskapshus i Norge har blitt bygget om til konferansesteder, eller man kan ta i bruk skipene som reiser frem og tilbake mellom Norge og Danmark, for å holde en konferanse der, om det skulle være interessant. Det viktige er at arrangementet tilpasses kundens behov og kan tilføre såvel arrangementets vertskap og de besøkende verdi.

Det kan være mange forskjellige grunner til å arrangere en konferanse, men helt grunnleggende handler det om å diskutere eller samtale om et tema som deltakerne har felles interesse av. Det kan være en rådslagning der målet er å oppnå enighet om spørsmål som er omstridte, en slags forhandling, eller en sammenkomst der målet er å utveksle ideer på en mest mulig konstruktiv måte, rent faglig, eller kanskje innen styrking av en gruppe, såkalt team-building.

Hva slags konferanser gir mest mulig verdi over tid?
Planlegging er helt avgjørende. Det er viktig å kartlegge hensikten med konferansen, å sette mål om hva som er ønskelig å oppnå, og hva deltakerne bør sitte igjen med etter konferansen. Dessuten er det viktig å planlegge på forhånd balansen mellom det faglige og det sosiale. En konferanse-arrangør med en viss erfaring kjenner til betydningen av å gjøre programmet romslig nok til å unngå tidsnød og hektiske situasjoner. Det må være tilstrekkelig med kaffe- og matpauser, og det kan være lurt å finne ut av eventuelle matallergier eller andre typer tilpasninger som må klargjøres på forhånd.

For å kunne finne et perfekt lokale å arrangere konferansen i, må man ta hensyn til tekniske behov eller hjelpemidler, antall deltakere og hvordan deltakerne skal plasseres, eventuelle behov for grupperom, tilbereding og/eller servering av mat og eventuelt overnatting.

I den krevende jobben det er å arrangere et kurs eller en konferanse, kan det være utfordrende å se arrangementet gjennom deltakernes øyne. Det handler rett og slett om observasjon. Hvis deltakerne smiler eller prater livlig sammen i pausene, er dette gode tegn. Hvis det ikke stilles noen spørsmål til foredragsholderne, kan det være en antydning om at noe mangler. Eventuelle spørsmål som blir stilt, kan ofte gi gode hint eller reflektere direkte hvordan arrangementet blir gjennomført.


La oss hjelpe deg med arrangementet ditt
ExpoV jobber med noen av de største selskapene i Norge, og har et omfattende kontaktnettverk internasjonalt og nasjonalt, med mer enn 25 års erfaring innen konferanser, messer, events og fagreiser. Kontakt oss i dag for en uforpliktende samtale om hvordan vi kan bidra til å realisere ditt arrangement

Unike, skreddersydde turer for næringslivet

Siden 2001 har BlueX, som er en del av reise- og event grupperingen i BlueXecutive, arrangert turer for næringslivet. BlueX har spesialisert seg på å skape uforglemmelige firmaturer, enten det handler om reiser i forbindelse med kick off, reiser gitt for å belønne en innsats eller premiere en spesiell prestasjon, markere et jubileum eller andre typer events.

Arbeidslivet i Norge og mange andre land var i mange år preget av et ensporet fokus på å produsere, skape resultater og overskudd for bedriften, uten å ta hensyn til den komplekse menneskenaturen hos de ansatte. I disse dager er det nesten en selvfølge å tenke at det er enormt viktig både for vår egen livskvalitet og for kvaliteten på jobben vi utfører, at det er høyt fokus på trivsel hos de ansatte på arbeidsplassen, stedet vi tilbringer store deler av dagen, der verdiskapningen faktisk skjer. Forskning for å påvise en sammenheng mellom trivsel på arbeidsplassen, verdsetting av de ansatte, godt arbeidsmiljø og resultater, overskudd og verdiskaping for bedriften, var imidlertid på et tidlig stadium da BlueX og BlueXecutive etablerte seg med nettopp dette fokuset: Å bli verdsatt for jobben man gjør styrker selvfølelsen og motivasjonen. Dette øker igjen både evne, lyst og vilje til å yte en god jobb.

 Hvilke fordeler får du med BlueX?
Når du velger BlueX, får du et erfarent og dedikert team til din disposisjon. Teamet hjelper deg som kunde til å definere interesseområdene og foreta en omfattende behovsanalyse. Dette gir deg og ditt firma en plan som samsvarer med dine ønsker og ditt budsjett. Blant engasjerende aktiviteter BlueX er eksperter på innen underholdning, kan nevnes opplevelser knyttet til gastronomi, båtturer, konserter, vinsmaking, temakvelder og utflukter til spesielle steder med private guider. Underholdningen kombineres med faglig innhold, der BlueX bruker sin erfaring og sitt brede kontaktnettverk til å arrangere interessante besøk hos bedrifter i utlandet innen all slags bransjer. Blant høydepunkter våre kunder har verdsatt særlig høyt kan besøk hos Googles hovedkontor i Dublin, London School of Economics og BMW i München med stolthet nevnes her.

BlueX ble etablert som en selvstendig forretningsenhet i 2001. Frem til 2008 var byrået i vekst, og hadde blant annet stor suksess med spesialtilpassede julekonserter for bedrifter.

Etterhvert vokste BlueX/BlueXecutive gjennom tydeligere segmentering av fagområdene gruppereiser/incentives og konferanser/fagseminarer, til et flaggskip med solid økonomi og en omsetning i dag på omlag 30 millioner kroner.

BlueX har høyt fokus på trygghet, og var blant de første rådgiverne i Norge som innførte kriseberedskap som en del av bedriftskonseptet. Med elektronisk påmelding er det enkelt å sette i gang, og kvalitetsproduktene holder markedets beste priser.

Bevisstgjøring av eget uttrykk

Autopiloten ble oppfunnet av amerikaneren Lawrence Sperry i 1912. For å bevise at den fungerte, klatret han ut på vingen og lot flyet føre seg selv. I dag er autopilot helt vanlig å bruke i fly når turen er kommet i gang. Avgang og landing krever fortsatt full oppmerksomhet fra den menneskelige hjerne.

 

Bevissthet, klarhet og hvorfor HVORFOR er viktig
I det moderne forretningsmarkedet finnes det funksjoner som tilsvarer autopilot. Det handler om å la digitale hjelpemidler styre forretningen, eller å la bedriften drive avgårde slik den alltid har gjort (‘det har jo alltid fungert bra’), uten å være bevisst på produkter, tjenester og kunder. Dette er en dårlig idé, uansett om man skal «lande» nye produkter, lansere kampanjer eller rett å slett drive bedriften lønnsomt.

Å lede en bedrift uten å være bevisst på hvilket uttrykk man formidler - eller hvorfor man gjør det man gjør - er som å legge ut på en reise uten mål. Ekspertise, kunnskap og erfaring betyr lite hvis man ikke er bevisst på hvor man går.

Noe å tenke på...

  • Hva slags inntrykk har publikum av bedriften?

  • Har bedriften utviklet seg og klart å henge med?

  • Hvordan går det an å endre inntrykket på en positiv måte?

  • Hvordan kan man vinkle bedriftens budskap slik at det treffer kunden?

 Bli sett. Fremhev ditt budskap!
Arrangementer som en firmatur, en konferanse eller en storslått kick off lansering av et nytt produkt kan både forsterke lagånden internt i bedriften, og presentere produkter og tjenester på en bedre og mer omfattende måte. Eksterne ekspertise med lang erfaring og et bredt kontaktnettverk kan bidra til å gjøre arrangementet vellykket. Det kan også være en fordel å benytte seg av ekstern ekspertise når man skal definere sin profil ved hjelp av hjemmesider og andre visuelle virkemidler. Det handler om å bli sett, hvordan man blir oppfattet, og hvordan man fremhever sitt særpreg og styrker sin troverdighet.  

En ekstern konsulent bør klare å definere hvilke områder i din bedrift som krever oppmerksomhet. Hjemmesider, brosjyrer og andre visuelle virkemidler skal være et verktøy, og ikke mål i seg selv. Før man gir seg i kast med denne type engasjement, må man vite hva slags verktøy bedriften har behov for.

The importance of WHY
Å stille det enkle spørsmålet: ‘Hvorfor?” kan skape bevissthet rundt produkter, tjenester og kunder, og bør inkluderes i firmastrategien. Det kan skape forståelse og gi nye perspektiver. Det forenkler prosessen med å etablere langsiktige mål for bedriften - og er det motsatte av å la firmaet kjøre på autopilot.

Arrangere gruppereise eller event?

Allsidig erfaring og spesialkompetanse på ett sted
Hva er fordelene med å la en profesjonell aktør ta seg av dine firmaturer, eller håndtere arrangementet når det er på tide med kickoff for et nytt produkt? Erfaring. Erfaring. Erfaring!

 

Imponerende spisskompetanse under samme tak
BlueXecutive
tilbyr skreddersydde reiser, arrangering av messer, konferanser, events og gruppereiser for næringslivet og privatmarkedet.

Kunnskap og erfaring er viktige stikkord når man velger å la en profesjonell aktør ta seg av firmaturer og arrangementet i forbindelse med kickoff og lanseringer av nye produkter. Erfaring og bred kunnskap er avgjørende for kvalitetssikring og gjennomføringen av vellykkede aktiviteter, messer, konferanser og større gruppereiser. Dette omfatter bl.a. håndtering av uforutsette situasjoner og fokus på kombinasjonen av det faglige, det spennende og det underholdende. I den sammenhengen er det også viktig å ha evne til kreativ problemløsning - og selvfølgelig, å ha gode samarbeidspartnere og et bredt kontaktnettverk. 

Gruppereiser for seniormarkedet
Espnes Gold gir kundene trygghet, opplevelser - og verdi for pengene. Dette er kun mulig ved å prioritere kvalitet i alle ledd. Medarbeidere og lokale samarbeidspartnere kvalitetssikrer hotellene og stedene i programmet. Samarbeidspartnerne er anerkjente og alle guider er selvfølgelig autoriserte.

Trygghet sikres gjennom en fast, norskspråklig kontakt som leder hvert enkelt prosjekt. Råd om reising fra Utenriksdepartementet oppdateres jevnlig, og for å være helt sikre stiller Espnes Gold garanti overfor Reisegarantifondet.  

Programmet for reisen skreddersys i samarbeid med kundene og tilrettelegges kundens behov, ønsker og prisrammer. Alt er mulig: Rundreiser, reiser med mer enn ett reisemål, storbyturer, naturopplevelser og kulturelle turer.

Erfaring er verdifullt. Vi er den norskeide turoperatøren med lengst erfaring, hele 53 år! Gjennom disse årene har det å knytte til seg gode samarbeidspartnere vært viktig for å sikre at gruppereiser, arrangementer, messer, kick off eller events kan tilfredsstille behov og ønsker til små og store bedrifter, grupper og organisasjoner landet rundt.

Kort presentasjon av selskapene
Blant selskapene våre finner man BlueXecutive som er eksperter på fagreiser- og seminarer i utlandet. BlueX har organisert gruppereiser for næringslivet, incentivturer og firmaturer siden 2001. Firmaturene inkluderer ofte bedriftsbesøk og kulturelle presentasjoner.

I mer enn 25 år har ExpoV arrangert messer, konferanser, julebord, jubileum, catering og lignende for de største selskapene i Norge. Inkslinger.team har spesialisert seg på vinkling av presentasjon, konsepter og produkter, og fremheving av kompetanse. Espnes Gold er eksperter på gruppereiser for seniormarkedet, lag og foreninger som hovedfokus.

Espnes Reiser er Norges eldste privateide turoperatør og skreddersyr ferieturer for de som ønsker det lille ekstra. Espnes har spesialkompetanse innen reiser til Karibia og de karibiske øyer, Costa Rica, Sri Lanka, Oman - for å nevne noe.


Spørsmål? Ta kontakt i dag for mer informasjon om arrangering av gruppereiser eller andre events!

Hvordan øke effektiviteten på arbeidsplassen

Events og arrangement

Produktivitet er forholdet mellom mengden goder som produseres, og mengden produksjonsfaktorer som er satt til å produsere godene. Hvis mengden av goder som produseres øker selv om produksjonsfaktorene holdes konstant, betyr det at produktiviteten øker.

Vi er gode her hjemme, men kunne ha vært bedre
I Norge er produktiviteten bra, men ikke så høy som folk tror, og langt bak for eksempel Tyskland og USA. Eksperter peker på at arrangementer og aktiviteter som kick off, lanseringer, kongresser eller arenapresentasjoner kan øke ikke bare oppmerksomheten rundt produkter og bevissthet om bedriften, men også styrke kommunikasjonen, samholdet og effektiviteten internt i bedriften, noe som er en sikker oppskrift til økt produktivitet.

Trivsel + kommunikasjon = økt forståelse og produktivitet
Messer og konferanser åpner opp for møter og samtaler mellom mennesker, bedrifter og hele bransjer som kanskje ikke ville vurdert å snakke sammen ellers. De gir mulighet for å se utfordringer i et nytt lys, dra lærdom og få inspirasjon fra uventede kilder. Når det gjelder produktivitet for ulike bransjer i Norge, viser fjorårets tall fra Statistisk Sentralbyrå at en sektor er ekstremt mye mer produktiv enn alle andre bransjer per investerte arbeidstime: olje- og gassbransjen. Den beste måten andre bransjer kan lære produktivitet av oljebransjen, er ved å møte dem i events og arrangement.

Inspirerende fagreiser ‘with a twist’
En fagreise kan tilpasses innenfor en aktuell bransje, eller ha generelle tema knyttet til for eksempel miljø, teknologi, marked eller ledelse. En fagreise gjør det mulig å se sitt eget ståsted fra et annet perspektiv og åpner opp muligheten for å gjøre endringer som kan øke produktiviteten.

En fagreise er en investering, og da bør målet være å få noe tilbake. Dette krever at fagreisen organiseres med tanke på både læring fra eksperter som kan sitt fag, og underholdning som er relevant, inkluderende og styrkende, alt innenfor gitte tidsrammer og budsjetter.

Det behøver ikke være komplisert…!
Fagreiser eller events som lar deltakerne føle at de hører til, er effektive tiltak for å bygge opp og forsterke et team eller en lagånd. Moderne bedrifter anerkjenner at en kjede ikke er sterkere enn sitt svakeste ledd, og dermed har innslag av teambuilding blitt en helt grunnleggende del av tankegangen for bedrifter i forbindelse med alt fra igangsetting av kampanjer eller prosjekt, til festivaler, julebord og landsmøter.

Undersøkelser viser at den enkleste og mest effektive måten å øke produktiviteten på hos norske bedrifter i våre dager, er å øke trivselen og styrke samholdet i laget eller arbeidsgruppen.

5 tips til ditt neste arrangement

1. Gode opplevelser er et MUST!

Arrangement kan være spennende og morsomme, både for arrangør og deltakere. Arrangører kan imidlertid oppleve at spenningsnivået blir høyere enn forventet. Både i planleggingsfasen, men særlig under selve arrangementet, er det mange ting som skal klaffe samtidig. Det er mange avgjørelser å ta, detaljer å få på plass, oppgaver å fordele, i det hele tatt mye å tenke på som kan øke spenningen til å bli direkte nervepirrende. For å gi mest mulig utbytte til deltakerne kan det være et godt råd å søke hjelp til organiseringen, gjerne  fra profesjonelle arrangører.

2. Get your ducks in a row

Et arrangement er som et puslespill der brikker må passe sammen for å komponere et komplett bilde. Det er viktig for en arrangør å gjøre seg opp en formening om motivet så tidlig som mulig i prosessen. Et julebord kan ha ganske få brikker og settes sammen forholdsvis enkelt, mens vanskelighetsgraden på en firmatur til utlandet kan være betraktelig høyere. Metoden for å legge vanskelige puslespill er velkjent, og kan faktisk også overføres til arrangement: man starter med hjørner og kanter, også kjent som rammene.

For arrangement består rammene av å sette sammen et program, finne passende lokale eller sted å avholde arrangementet, og så begynne påmelding eller invitering av deltakere, booking av foredragsholdere, finne riktig underholdning og logistikk.

 

3. Chill - no stress!

Når rammene for et arrangement er satt, er det viktig at arrangøren holder av nok tid og plass til å kommunisere med deltakere og foredragsholdere, besvare spørsmål og henvendelser, registrere påmeldinger, få inn betaling, sende ut evalueringer i etterkant av arrangementet, og planlegge for neste arrangement.

Hoteller og lokaler må bestilles i god tid på forhånd. Sørg for å velge overnattingsted som Da unngår man misforståelser i etterkant.

 

4. Man lærer mer når man har det moro

Arrangementer som kurs, messer eller konferanser har gjerne et fast oppsatt program knyttet til fag. Som avveksling til dette kan det være en god idé å legge til rette for underholdning i form av engasjerende og inspirerende aktiviteter og opplevelser som kan balansere for det faglige innholdet. Slike aktiviteter kan forsterke båndet mellom deltakerne og gjør at de sitter igjen med gode minner og et godt inntrykk av arrangementet i ettertid.

 5. Stick to the script

En detaljert kjøreplan for arrangementet er anbefalt, siden tiden ofte sklir ut. Både for fag og underholdning har tidsskjema en tendens til å sprekke. Derfor bør minst en person knyttet til arrangementet ha ansvar for at skjema følges i størst mulig grad, altså være en slags konferansier som har oversikt og holder i trådene. At deltakere holdes oppdatert om eventuelle endringer både før arrangementet og underveis, er alfa og omega for å kunne gi en best mulig deltakeropplevelse.

Dette er BlueXecutive

BlueXecutive ble opprettet i 2001 som en selvstendig forretningsenhet med et formål om å tilrettelegge bedriftsunike arrangement, firmaturer og eventer for næringslivet.

Målet er å skape helt unike opplevelser i inspirerende omgivelser.

Vi har lang erfaring med å arrangere turer for næringslivet, inkludert bedriftsbesøk, aktiviteter, restaurant/catering, foredrag, bedriftsbesøk, underholdning, kulturelle presentasjoner, og alt det faglige som kan knyttes til turen. Vi har et bredt nettverk verden over og kan tilby et bredt spekter av reisemål. I tillegg til allerede utviklede konsepter, vil vi alltid skreddersy turen etter dine spesifikke behov.

 

Dine fordeler

En reise tilpasset deres behov

BlueXecutive vil sammen med deg som kunde definere hvilke interesseområder du har. Vi vil gjøre en grundig behovsanalyse som gjør at du og ditt firma får et opplegg som er helt i tråd med dine ønsker og budsjett.

 Faglig innhold

Vi kombinerer også det underholdende med det faglige i alle programmene våre, og bistår blant annet med interessante besøk hos utenlandske bedrifter innenfor mange bransjer. Googles hovedkontor i Dublin, Amazone i Edinburgh, London School of Economics og BMW i Munchen, har vært noen av høydepunktene som har blitt verdsatt av kundene våres.

 Høy kvalitet er garantert

Vi formidler kvalitetsprodukter til markedets beste priser, og benytter oss av hoteller som er kvalitetssikret av oss personlig, eller av lokale samarbeidspartnere. Vi bruker anerkjente fly- og transportselskap, og samarbeider med lokale aktører, inkludert autoriserte guider som følger deg på turen. I tillegg har vi alltid med vår egen arrangementskoordinator.

 Alt i ett

En av de største fordelene med å velge BlueXecutive er at du får alt på ett sted. Vi er en totalleverandør av alle tjenester knyttet til gruppereiser og arrangementer for næringslivet.

Dette innebærer alt av arrangement, transport, logistikk, faglig innhold, catering og eventer som du ønsker på reisen.

 Ønsker du inspirasjon til firmatur?

 

Det er mange plasser du kan reise på firmatur. Vi tilrettelegger firmareise til hele verden, men med Europa som vår primære arena, og utvalget er stort, her er noen eksempler;

Italia, Malta, Dublin, Budapest, Lisboa, Edinburgh, Lago Maggiore, Hvar, Jersey, Bordeaux, Scheveningen, Brighton, Sorrento og San Sebastian. Kontakt oss for inspirasjon til firmaturen.