Hvordan øke effektiviteten på arbeidsplassen

Events og arrangement

Produktivitet er forholdet mellom mengden goder som produseres, og mengden produksjonsfaktorer som er satt til å produsere godene. Hvis mengden av goder som produseres øker selv om produksjonsfaktorene holdes konstant, betyr det at produktiviteten øker.

Vi er gode her hjemme, men kunne ha vært bedre
I Norge er produktiviteten bra, men ikke så høy som folk tror, og langt bak for eksempel Tyskland og USA. Eksperter peker på at arrangementer og aktiviteter som kick off, lanseringer, kongresser eller arenapresentasjoner kan øke ikke bare oppmerksomheten rundt produkter og bevissthet om bedriften, men også styrke kommunikasjonen, samholdet og effektiviteten internt i bedriften, noe som er en sikker oppskrift til økt produktivitet.

Trivsel + kommunikasjon = økt forståelse og produktivitet
Messer og konferanser åpner opp for møter og samtaler mellom mennesker, bedrifter og hele bransjer som kanskje ikke ville vurdert å snakke sammen ellers. De gir mulighet for å se utfordringer i et nytt lys, dra lærdom og få inspirasjon fra uventede kilder. Når det gjelder produktivitet for ulike bransjer i Norge, viser fjorårets tall fra Statistisk Sentralbyrå at en sektor er ekstremt mye mer produktiv enn alle andre bransjer per investerte arbeidstime: olje- og gassbransjen. Den beste måten andre bransjer kan lære produktivitet av oljebransjen, er ved å møte dem i events og arrangement.

Inspirerende fagreiser ‘with a twist’
En fagreise kan tilpasses innenfor en aktuell bransje, eller ha generelle tema knyttet til for eksempel miljø, teknologi, marked eller ledelse. En fagreise gjør det mulig å se sitt eget ståsted fra et annet perspektiv og åpner opp muligheten for å gjøre endringer som kan øke produktiviteten.

En fagreise er en investering, og da bør målet være å få noe tilbake. Dette krever at fagreisen organiseres med tanke på både læring fra eksperter som kan sitt fag, og underholdning som er relevant, inkluderende og styrkende, alt innenfor gitte tidsrammer og budsjetter.

Det behøver ikke være komplisert…!
Fagreiser eller events som lar deltakerne føle at de hører til, er effektive tiltak for å bygge opp og forsterke et team eller en lagånd. Moderne bedrifter anerkjenner at en kjede ikke er sterkere enn sitt svakeste ledd, og dermed har innslag av teambuilding blitt en helt grunnleggende del av tankegangen for bedrifter i forbindelse med alt fra igangsetting av kampanjer eller prosjekt, til festivaler, julebord og landsmøter.

Undersøkelser viser at den enkleste og mest effektive måten å øke produktiviteten på hos norske bedrifter i våre dager, er å øke trivselen og styrke samholdet i laget eller arbeidsgruppen.