Bevisstgjøring av eget uttrykk
Autopiloten ble oppfunnet av amerikaneren Lawrence Sperry i 1912. For å bevise at den fungerte, klatret han ut på vingen og lot flyet føre seg selv. I dag er autopilot helt vanlig å bruke i fly når turen er kommet i gang. Avgang og landing krever fortsatt full oppmerksomhet fra den menneskelige hjerne.
Bevissthet, klarhet og hvorfor HVORFOR er viktig
I det moderne forretningsmarkedet finnes det funksjoner som tilsvarer autopilot. Det handler om å la digitale hjelpemidler styre forretningen, eller å la bedriften drive avgårde slik den alltid har gjort (‘det har jo alltid fungert bra’), uten å være bevisst på produkter, tjenester og kunder. Dette er en dårlig idé, uansett om man skal «lande» nye produkter, lansere kampanjer eller rett å slett drive bedriften lønnsomt.
Å lede en bedrift uten å være bevisst på hvilket uttrykk man formidler - eller hvorfor man gjør det man gjør - er som å legge ut på en reise uten mål. Ekspertise, kunnskap og erfaring betyr lite hvis man ikke er bevisst på hvor man går.
Noe å tenke på...
Hva slags inntrykk har publikum av bedriften?
Har bedriften utviklet seg og klart å henge med?
Hvordan går det an å endre inntrykket på en positiv måte?
Hvordan kan man vinkle bedriftens budskap slik at det treffer kunden?
Bli sett. Fremhev ditt budskap!
Arrangementer som en firmatur, en konferanse eller en storslått kick off lansering av et nytt produkt kan både forsterke lagånden internt i bedriften, og presentere produkter og tjenester på en bedre og mer omfattende måte. Eksterne ekspertise med lang erfaring og et bredt kontaktnettverk kan bidra til å gjøre arrangementet vellykket. Det kan også være en fordel å benytte seg av ekstern ekspertise når man skal definere sin profil ved hjelp av hjemmesider og andre visuelle virkemidler. Det handler om å bli sett, hvordan man blir oppfattet, og hvordan man fremhever sitt særpreg og styrker sin troverdighet.
En ekstern konsulent bør klare å definere hvilke områder i din bedrift som krever oppmerksomhet. Hjemmesider, brosjyrer og andre visuelle virkemidler skal være et verktøy, og ikke mål i seg selv. Før man gir seg i kast med denne type engasjement, må man vite hva slags verktøy bedriften har behov for.
The importance of WHY
Å stille det enkle spørsmålet: ‘Hvorfor?” kan skape bevissthet rundt produkter, tjenester og kunder, og bør inkluderes i firmastrategien. Det kan skape forståelse og gi nye perspektiver. Det forenkler prosessen med å etablere langsiktige mål for bedriften - og er det motsatte av å la firmaet kjøre på autopilot.