Hvordan øke trivselen på arbeidsplassen?
…med firmafester, events og arrangement!
Det er et allment kjent og godt dokumentert faktum at når mennesker trives på arbeidsplassen sin, så opplever bedrifter økonomisk fremgang - i tillegg til å være attraktive valg for potensielle arbeidssøkere. En rekke faktorer kan sies å være av særlig betydning for trivselen som ansatt i en bedrift, som for eksempel lønn, inklusivitet, fleksibilitet, å kunne utnytte og utvikle sin kompetanse, og å oppleve å ha kontroll over sin arbeidssituasjon. Disse kommer i tillegg til, kanskje mer selvsagte ting, som en viss forutsigbarhet i arbeidssituasjonen og trygge ansettelsesforhold.
Nordmenn trives på jobben
I følge undersøkelser gjort av Statistisk Sentralbyrå rapporterer en høy andel nordmenn (hele 90%) at de generelt trives med jobben sin, og mens dette er et flott tall (spesielt sammenlignet med andre land), så vil det alltid være rom for forbedringer innenfor spesifikke områder som slike generelle resultater gjerne ikke belyser.
I tillegg til de faktorene som slike undersøkelser bygger på, er det sosiale miljøet på en arbeidsplass ofte avgjørende for om man trives, og da spesielt ved arbeidsplasser hvor de ansatte arbeider under press, eller møter store utfordringer som en del av hverdagen.
Styrking av vennskap, kommunikasjon og positivitet på arbeidsplassen
Rapporter og undersøkelser som fokuserer på de sosiale aspektene ved arbeidsmiljø, nevner ofte momenter som samarbeid, kommunikasjon, positivitet, kreativitet, empati, vennskap, forståelse, trygghet og gjensidig respekt i forbindelse med trivsel på jobben.
Teambygging og fremming av sosiale relasjoner på arbeidsplassen er ikke til å undervurdere i denne sammenhengen, og det er ikke uten grunn at internasjonale mega-bedrifter som Salesforce, Uber og Facebook har investert betydelige ressurser i teambygging og styrking av kulturen innad i bedriftene sine.
Her står events, arrangementer, foredrag og temafester sentralt, og selv om dette kan gjenspeile seg i bedriftenes årsresultater - er det også et annet viktig aspekt ved slike tiltak, nemlig at fostring av en kreativ og positiv bedriftskultur også gjør bedrifter spesielt attraktive for arbeidssøkere. Når en bedrift ønsker å tiltrekke seg de beste av de beste, bør kanskje tiltak for å øke trivselen på arbeidsplassen være innlemmet som en del av strategien for enhver seriøs bedrift.
Oppsummering
Vi lever i et land med en godt utviklet arbeidsmiljølov og nærmest uendelige muligheter for yrkesvalg og egenutvikling. Arbeidsgivere kan i tillegg bidra til å utvikle internkulturen i bedrifter ved å legge forholdene til rette for sosialisering og kommunikasjon via en rekke tiltak - ikke bare fordi trivsel gir resultater - men fordi fremming av en god bedriftskultur også tiltrekker seg de mest produktive, innovative og ressurssterke menneskene.