Inspirasjon som drivstoff
Desto flere sanser vi benytter, desto enklere er det å huske og lære. Bevisst bruk av opplevelser kan bidra til å øke både trivsel og effektivitet.
Jo flere assosiasjoner "noe" forbindes med jo bedre vil det "noe" sitte, jo flere sanser, desto større inspirasjon vil det vekke.
Å lytte gjøres ikke bare med hørselen, det kan være en lukt, et syn, en følelse eller en opplevelse som gjerne gjør at det man lyttet til sitter bedre - flere sanser = flere assosiasjoner = mer inspirerende. Flere sanser og større inspirasjon gjør at man vekker interesse for det som formidles fremfor å bare lagre noe og hoppe videre til neste informasjon, det er mer som skal sorteres og plasseres riktig, det får ofte folk til å tenke igjennom den informasjonen, stille spørsmål, bli nysgjerrige.
Hvordan vekke interessen hos ansatte
Det er ikke uten grunn at arrangementer, turer, reiser, events og opplevelser har blitt en meget populær form for kommunikasjon overfor ansatte i bedrifter når man vil sette fokus på hva som er viktig og riktig filosofi for den enkelte bedrift, nettopp for å la ansatte få en forståelse for at det arbeidet de utfører er viktig.
I en vanlig "jobb-hverdag" er mennesker flest i en automatisert modus der fokuset er utførelse etter gitte forventninger og rammer - det vi alle kaller "rutine". Rutine er vel og bra for effektivitet mht handling/utførelse, men kan være en brems for nye inntrykk, det er tross alt en metode de fleste av oss velger nettopp for å kunne jobbe effektivt uten å la oss hindre av distraksjoner.
Alt har en pris og balanse, det er nok mange av oss som må vedkjenne at vi har sagt "ja" til f.eks et av barna våres eller en venn/bekjent når de spør om tillatelse til noe mens vi har vært hodestups fokusert på å gjøre ferdig f.eks. en rapport foran pc'en, der vi nærmest får sjokk over hva vi egentlig sa "ja" til i etterpåklokskap.
Det er bare å innrømme det: Vi har alle gjort det.
Når man som bedrift vil virkelig gjøre et inntrykk og formidle viktig informasjon til ansatte - hva enn den informasjonen er - det kan seg være bedriftens filosofi, målsetning og planer eller en ny retning - så er det viktig å skape en kraftig nok distraksjon som bryter den rutinen for et øyeblikk, og som med tidligere nevnt: med flere sanser.
Hvordan bryte rutiner og skape positiv distraksjon
Som eventbyrå med lang erfaring med opplevelser, reiser, arrangementer, events og spill for bedrifter, har Bluex forfinet og skreddersydd fremgangsmåter og modeller som skal til for å vekke interessen hos ansatte når man virkelig vil nå frem med et budskap.
Å skape en distraksjon, å bryte den daglige rutinen en dag eller helg hos de ansatte krever ofte planlegging, hva ønsker man å oppnå? Til hvilket formål? Hva ønsker man å gi de ansatte? Hvilke sanser og opplevelser vil man blande, er det noen spesielle temaer som passer utmerket akkurat med den gjeldende bedriften eller avdelingen? Hvordan skal all logistikken rundt opplevelsen eller arrangementet gjennomføres mht overnatting, transport, hotell, lokaler m.m.?
Det er mye som skal på plass, og der kan BlueX sette seg ned med din bedrift og skreddersy helt etter bedriftens formål, budsjett og ønsker. BlueX vil da ta seg av all gjennomføring, mens din bedrift kan konsentrere seg om budskapet.
Vi har egne team med god og lang erfaring, og rådgivere som kan hjelpe dere med å utforme ideer til temaer for å skape er god distraksjon fra hverdagens rutiner gjennom å la ansatte delta i team-building og på den måten skape samhold og relasjoner, en felles opplevelse man kan la seg inspirere av i ettertid.
Det er under distraksjon, et uventet avbrekk fra det kjente, at evnen til å tenke nytt viser seg å være sterkest, vel og merke at ikke distraksjon blir normen - alt med måte - som nevnt tidligere: fokus og rutine har sine kritiske fordeler det også.
En velprøvd balanse er derfor et par slike "avbrekk" årlig, der ansatte gis en mulighet til å komme sammen og tenke friskt og engasjere hverandre, gjerne i underholdende omstendigheter som skaper motivasjon og glede, da er alle de viktigste elementene for et suksessfullt og effektivt arbeidsmiljø på plass: forståelse, inspirasjon, sanser, nytenkning, motivasjon og fellesskap.
Opplevelser
BlueX har et betydelig utvalg av aktiviteter og opplevelser vi kan tilby din bedrift knyttet til gastronomi, båtturer, konserter, vinsmaking, temakvelder og utflukter til spesielle steder med private guider, som kan kombineres med faglig innhold eller budskap bedriften din ønsker å få frem.
Vi tilbyr oss å arrangere lanseringer, jubileer, arenaproduksjoner, festivaler, Kick Off og ulike partykonsepter til streaming og TV-produksjon, fagreiser m.m. og har avtaler med en rekke partnere i de fleste land innen de sektorer tilpasset din bedrift enten det gjelder miljø, teknologi, ledelse, forretningsbransjen, medisin m.m.
Kontakt oss for en uforpliktende konsultasjon, så er din bedrift og ansatte et skritt nærmere en opplevelse dere sjeldent vil glemme.
Les også: 5 tips til ditt neste arrangement